Wikia

Leeuw
[[Bestand:
Leon 2
|250px]]
Naam Leeuw
Latijns Panthera Leo
Uiterlijke kenmerken
Kleur asgrijs of zandgeel varierend van okerbruin tot bijna wit. Ze hebben ook vage vlekken op hun lichaam, dit is vooral bij jongere dieren goed te zien.
Grootte 100 tot 128 centimeter hoog (gemeten tot schouderhoogte). De mannetjes zijn van kop tot romp 172 tot 250 centimeter lang en de vrouwtjes zijn 140 tot 192 centimeter lang.
Huidtype Vacht
Andere kenmerken
Dieet vlees
Levenswijze Ze leven meestal in een groep van 10 tot 15 dieren, waaronder minstens 1 leeuw en een aantal leeuwinnen. Het kan zijn dat er een paar ondersteunende mannetjes in een groep zijn.
Actief Ze zijn niet erg actief, het grootste gedeelte van de dag slapen ze. De leeuwinnen gaan in de schemering op jacht.
Levensduur in het wild wordt een leeuw 10 tot 14 jaar en in gevangenschap kan hij ouder worden dan 20.
Locatie
Habitat Ze leven op de savanne.
Gebied Hij komt in een verschillende delen van Afrika voor en een klein stukje van India.
Taxonomische indeling
Rijk Animalia
Stam Chordata (chordadieren)
Klasse Mammalia (zoogdieren)
Orde Carnivora (vleeseters)
Familie felidae (Katachtigen)
Geslacht Panthera

Panthera leo

De leeuw is een grote katachtige met een brede kop, een korte snuit en relatief kleine, ronde oren. Hij heeft een kortharige asgrijze of zandgele vacht (maar variërend van okerbruin tot bijna wit) en een donker kwastje aan het puntje van de staart. Over de vacht verspreid liggen vage vlekken, die vooral bij jongere dieren goed te zien zijn. De vlekken vervagen naarmate het dier ouder wordt en zullen meestal uiteindelijk verdwijnen. De meeste mannetjes hebben dichte zwarte, bruine of gele manen met een variërende lengte op de kop, hals en schouders. Bij de nu uitgestorven ondersoorten uit Noord-Afrika en de Kaap liep de maan als een franje over de buik. Het duurt meestal een jaar of zes eer de maan goed ontwikkeld is. Wijfjes zijn kleiner en hebben geen manen.